Türkiye ilk kez Beyaz liste’de
Türk bayraklı gemiler paris liman devleti kontürolü memorendumu’na göre beyaz liste’de...
Denizcilik müstaşarlıgı’nca Türk bayraklı gemilerin yurtdışında liman devleti denetimlerinde performanslarının arttırılması ve tutulmaların önlenmesi ,bayrak devleti uygulamalarımızda öncelikli hedef olarak belirlenmiştir.Türk bayraklı gemilerin eğitimli personel tarafından dnetlenmesini sağlamak amacıyla Denetim ve eğitim Sefeberliği başlatılmış olup ,bu kapsamda idaremizce 160denzicilik eğitimi almış personel daha istihdam edilerek, 2002 yılında %6,7 olan denizcilik eğitimni almış personel oranı, %27 ‘ çıkmıştır.Bununla birlikte ,Mayıs 2004 tarihinden itibaren limanlarımızdan, yurtdışına çıkış yapan Türk bayraklı gemiler, 23 ana limana Ön Sörvey yurt dışındaki limanlarda tutulmaları halinde ilk türk limanında Program Dışı İleri Sörvey uygulamalrına tabi tutulmuştur.
Diğer taraftan ,Türk limanlarında yapılan Ön Sörvey denetimlerine tabi olacak gemilerin belirlenmesi için Elektronik Hedefleme Sistemi kurulmuş ,bu sistem sayesinde riskli gemilerin belirlenmesi sağlanmış,geçmiş performansı iyi olan gemilere ise denetim yapılmayarak,gereksiz beklemelerin önüne geçilmiştir.Türk bayraklı gemilerin belgelendirilmesine yönelik olarak kurulan Elektronik Sertifika Programı ile belgelendirme faliyetlerinde standar sağlanmıştır.
Bayrak devleti uygulamalarının sağlıklı olarak takibi için Ulusal Veri Tabanı oluşturulmuş ve bu kapsamda Türk bayraklı gemilere ilişkin tüm verilerin ,sağlık ve hızlı şekilde alınması sağlanmıştır.Bu çalışmalar neticesinde ;2001 verilerine göre Paris Memorandumu Liman Devleti denetimlerinde Türk bayraklı gemiler 25 denetim-tutulma oranı ile kara liste’de yer alırken ,2003,2004ve2005 yılları itibari ile giderek iyileşen bir performans gösterilerek denetim-tutulma oranı yaklaşık 3,5 kat azalarak 2006 yılında % 7’ye düşmüş ve ilk kez Gri liste’ye geçilmiştir.
Paris Memorandumu’na göre ülkelerin durumlarının belirlendiği Kara-Gri-Beyz Liste; çoğunluğunu AB ülkelerinin oluşturduğu memoranduma üye ülke limanlarında üç yıl içerisinde denetlenen ve tutulan toplam gemi sayısı baz alınarak formüle edilmiş Excess Factor olarak adlandırılan bir veri sonucunda oluşturulmaktadır.Söz konusu listeleri dünya denziciliğinde ülkelerin denizcilik filolarının deniz emniyeti bakımından karnesi ve prestij açısından da kredibilitesi olarak değerlendirebiliriz.
Türk bayraklı gemilerin Beyaz Liste’ye geçişini sağlamak amacıyla,Denizcilik İdaremizce,İstanbul Deniz Ticaret Odası ile kordineli olarak ,sektörü Liman devleti denetimlerine yönelik periyodik olarak bilgilendirilme toplantılatı yapılmış , İdaremizce klas kuruluşlarının denetimleri gerçekleştirilmiş ,ayrıca Uluslararası Emniyet Yönetim Kodu(ISM Kod) uygulamalarının etkinliği bakımından ,Liman Devleti uygulamalarında tutulan gemilerin işletici kuruluşlarına program dışı denetimnler yapılmış,yoğunlaştırılmış denetim kampanyaları düzenlenmiştir.Bu uygulamalara halen devam edilmektedir.Bununla birlikte, Türk bayraklı gemilerin denetiminde görevli uzman personelin bilgi ve deneyimlerinin artırılmasına yönelik çalışmalar devam etmektedir.